Fastigheten

Vallentuna-Rickeby 1:82

Byggnaden
Huset är byggt under 2012, med inflyttning i slutet av oktober 2012.

• Total lägenhetsyta BOA: 1364 m2
  • Garage/förråd: 577 m2
  • Tomtareal: 1260 m2

Byggnaden består av 4 våningsplan med 4 lägenheter på varje plan och garage/lägenhetsförråd/soprum i markplan under lägenhetsplanen. 8 lägenheter är på c:a 91 m2 och 8 st på c:a 79 m.

Hiss (från garage) och trapphus med loftgångar på varje våningsplan.
Balkong i väster till varje lägenhet, de flesta inglasade.

Solceller
Föreningen har låtit installera solceller på båda sidorna av taket. Anläggningen tas i drift under februari 2023. Den installerade effekten är ca 60 kW med en blockering till 43 kW för att bli klassad som microproducent. Leverans och arbete har utförts av Sun4Energy.

Laddstationer
Under oktober 2021 har vi installerat 6 st laddstationer för elfordon. En av dessa tillhör föreningen och kan nyttjas av elbilsägare som inte sett behov av en "egen" laddstation. Övriga stationer upplåts med nyttjanderätt till fem medlemmar.

KabelTV
KabelTV och bredband har vi genom OwnitAB/Telenor och telefon genom Telenor. Basutbudet ingår i årsavgiften.

Värme och varmvatten
Värme och varmvatten med värmepump, som nyttjar frånluftens energinnehåll. Värmepumpen kompletteras med elpanna under de kallaste perioderna av året.

Försäkring
Föreningen är försäkrad genom Moderna Försäkringar. Medlem får själv komplettera hemförsäkringen med Bostadsrättstillägg.

Avgifter
Överlåtelseavgift 2,5 % av ett prisbasbelopp.
Pantavgift: F.n. ingen avgift.
Avgift vid andrahandsuthyrning: 10 % av ett prisbasbelopp per år.

Föreningen
Föreningen är liten sett till antalet medlemmar. Som en följd av detta köper föreningen tjänster som fastighetskötsel, städning och ekonomisk förvaltning. Eftersom räntekostnaderna under flera år varit låga har amorteringen av lånen kunnat vara stor. Därigenom bäddar föreningen för åren framöver när underhållskostnaderna kan komma att öka. Underhållsplanen granskas varje år och revideras vid behov. Revision av föreningens ekonomi görs med extern revisor.

Organisationsnummer: 769618-9922

Kuriosa
Bostadsrättsföreningen har med servitut rätt till båtplats i Vallentunasjön. Tyvärr är det ingen som längre minns var båtplatsen ligger.